سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه هدفون و هندزفری خود را در 5 دقیقه تمیز کنیم؟

خیلی از ماها تا حالا فکر می‌کردیم که هدفون یا هندزفری های نیازی به تمیزکردن ندارد ولی باتوجه‌به شرایط امروزی و انواع بیماری‌های موجود باید به تمیزی هدفون‌ها و البته گوش‌ها اهمیت ویژه‌ای داد.

 

تمیز کردن هدفون یک اصل اساسی است اما چرا و چگونه ؟!

چرا باید هدفون‌ها رو تمیز کنیم؟

چه از هدفون‌های بی‌سیم و یا با سیم استفاده می‌کنید، باید به طور بهداشتی آنها را مرتباً تمیز کنید. این امر به‌ویژه در صورت استفاده از هدفون هنگام ورزش ضروری است. زیرا عرق تجمع یافته باعث بوی بد در گوش‌ها می‌شود و باعث افت کیفیت در صدایی که شما از طریق هدفون‌ها می‌شود.

 

اگر هدفون خود را هنگام ورزش تنظیم کنید، می‌توانید هرچه را لمس کرده‌اید به آنها منتقل کنید. ثابت شده است که ویروس‌ها، تا سه روز روی پلاستیک و سایر سطوح سخت زندگی می‌کنند. اگر یک لاله گوش آلوده را لمس کنید، می‌توانید ویروس را به سایر سطوح منتقل کنید یا در صورت لمس دهان، بینی یا چشم به آن آلوده شوید.

 

مطالعات نشان داده است که هدفون رشد باکتری را در داخل گوش افزایش می‌دهد و در صورت مشترک بودن هدفون، می‌توان آن را از یک شخص به شخص دیگر منتقل کرد. حتی اگر تلفن خود را به اشتراک نمی‌گذارید، به آنچه گوشی شما لمس کرده است و آیا می‌خواهید آن را درون گوش خود قرار دهید، فکر کنید.

 

انواع استافیلوکوک‌ها یکی از رایج‌ترین باکتری‌ها هستند که می‌توانند از گوش شما به لاله گوش منتقل شوند. رشد بیش از حد این نوع باکتری‌ها همچنین می‌تواند باعث عفونت گوش شود. تمیزکردن گوش‌ها به شما کمک می‌کند تا این خطر را کاهش دهید.

تمیز کردن هدفون

نحوه تمیزکردن هدفون متفاوت خواهد بود. بسیاری از برندها با تمیزکردن آسان طراحی شده‌اند و دارای لیوان گوش و کابل‌های قابل جابه‌جایی هستند که می‌توانید از دوشاخه جدا کنید.

 

تمیزکردن برندهای دیگر به همین راحتی نیست، بنابراین باید مراقب باشید که در حین انجام این کار به آنها آسیب نرسانید. در صورت امکان، با دستورالعمل‌های تمیزکننده سازنده مشورت کنید. Apple ، Beats و Bose تنها تعدادی از برندهایی هستند که دستورالعمل‌های اساسی تمیزکردن را ارائه می‌دهند.

تمیز کردن هدفون

لوازم موردنیاز برای تمیزکردن هدفون‌ها:

یک‌پارچه مرطوب و نرم

الکل حاوی 70 درصد الکل یا بیشتر

گوش‌پاک‌کن

دستمال کاغذی یا پارچه تمیز

 

برای تمیزکردن هدفون خود این مراحل را دنبال کنید:

با پارچه مرطوب و نرم خود، هرگونه لکه یا آلودگی را ازروی سطح خارجی گوشی و واحد هدفون اصلی پاک کنید. تا آنجا که می‌توانید زیرا باکتری‌ها درگیر به آلودگی می‌چسبند.

حوله کاغذی یا پارچه تمیز را به الکل آغشته کنید. تمام سطح خارجی و داخلی گوشی و بقیه هدفون‌ها را تمیز کنید.

یک حوله کاغذی یا گوش‌پاک‌کن را به مقداری الکل آغشته کرده و بلندگوهای اصلی پاک کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ نقطه‌ای را از دست ندهید.

اگر هدفون‌های شما میکروفون دارند (به‌عنوان‌مثال مانند یک هدست مخصوص بازی) ، فراموش نکنید که بازوی قابل تنظیم را با الکل نیز تمیز کنید.

در آخر، هر کابل، از جمله گیره لاستیکی نزدیک جک را با یک حوله کاغذی و مقداری الکل پاک کنید.

قبل از اینکه دوباره از هدفون خود استفاده کنید، بگذارید الکل کاملاً خشک شود (باید سریع تبخیر شود). اگر اجازه دهید الکل تبخیر شود، نباید هیچ اثر رگه‌ای و باقی‌مانده‌ای از خود برجای بگذارد.

 

تمیزکردن هدفون‌های بی‌سیم

بدون شک هدفون‌های داخل گوش از بهداشت بسیار کمتری نسبت به هدفون‌های بهره می‌برند. در واقع آنها در درون گوش خود قرار می‌دهید. برخی از گوشی‌ها به لطف نکات سیلیکونی کاملاً عمیق در مجرای گوش شما قرار می‌گیرند و مهروموم می‌کنند. درحالی‌که صدا بی‌نظیر است، خطر ابتلا به عفونت گوش بیشتر است.

 

لوازم موردنیاز برای تمیزکردن هدفون‌های بی‌سیم

یک‌پارچه مرطوب و نرم

الکل حاوی 70 درصد یا بیشتر الکل

دستمال کاغذی یا پارچه تمیز

گوش‌پاک‌کن

یک خلال دندان چوبی

آب گرم و صابون (برای بخش سیلیکون)

 

اگر هدفون‌های داخل گوش شما دارای گوشواره‌های سیلیکونی قابل جابه‌جایی هستند، آنها را جداگانه تمیز کنید. بهترین راه برای این کار آب گرم و مقداری صابون است. مراقب باشید در حین انجام سیلیکون پاره نشود. پس از آن، هنگام تمیزکردن رانندگان، آنها را در جایی امن و در جای خشک قرار دهید.

 

اگر گوشی شما کیس دارد، می‌توانید آن را با آب گرم و صابون پاک و تمیز کنید. روش دیگر، مقداری الکل روی کیس قرار دهید و بگذارید تا بخار شود. این باعث ازبین‌رفتن هرگونه باکتری یا میکروب می‌شود.

 

مراحل تمیزکردن هدفون‌های بی‌سیم

با یک‌پارچه مرطوب و نرم. هرگونه لکه، موم یا خاک‌آلوده را پاک کنید.

با خلال دندان چوبی خود به‌آرامی هرگونه واکس گوش یا آلودگی دیگر را ازروی صفحه بلندگو پاک کنید. مراقب باشید در حین انجام این کار آسیبی به شبکه نخورید.

حوله کاغذی یا پارچه تمیز را با الکل آغشته کنید. تمام درایورها را تمیز کنید و همچنین به تمیزکردن هر سنسور (مانند سنسورهای تشخیص گوش در Apple AirPods) دقت کنید.

یک حوله کاغذی یا پارچه تمیز را با الکل مرطوب کنید و هر کابل، از راه دور ردیف یا دسته لاستیکی نزدیک جک را پاک کنید.

بگذارید الکل قبل از قراردادن هدفون در گوش یا قاب آن کاملاً بخار شود.

 

نکات تکمیلی

برخی از هدفون‌های بی‌سیم گوش با قاب شارژ همراه هستند. همچنین مهم است که این موارد را کاملاً تمیز کنید. در غیر این صورت، به‌محض قراردادن هدفون‌های شما بدون لک، دوباره کثیف می‌شوند.

 

فقط یادتان باشد قبل از ضدعفونی‌کردن، آلودگی را پاک کنید. باکتری‌ها و سایر میکروب‌های مضر حتی پس از تمیزکردن با الکل، ممکن است به آن‌ها بچسبند.

 

برای اینکه هدفون خود را در بالاترین کیفیت نگه دارید، آنها را مرتباً تمیز کنید. اجازه ندهید که موم گوش یا خاک دیگری جمع شود. در صورت امکان، پس از هر بار استفاده، آنها را با دستمال‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل پاک کنید.

 

به اشتراک گذاشتن هدفون (به‌خصوص از نوع داخل گوش) می‌تواند باکتری‌های جدیدی را به گوش شما وارد کرده و تعادل طبیعی آنها را برهم بزند. رشد بیش از حد نوع خاصی از باکتری‌ها می‌تواند باعث عفونت دردناک گوش شود؛ بنابراین، در صورت امکان، هدفون یا هدفون خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

 

در آخر، تمیزکردن گوش‌ها را نیز در نظر بگیرید. متخصصان پزشکی توصیه می‌کنند که برای این کار از خلال دندان یا هر چیز کوچک و تیز استفاده نکنید، زیرا این ممکن است به لاله گوش شما آسیب برساند

 

در انتها باید بگویم که تمیز کردن هدفون را جدی بگیرید تا بیماری ها و آسیب هایی که به گوش شما وارد می شود جلوگیری کنید.